16 maart 2021

Voor-en nadelen van een riemaandrijving

Een fiets is er in veel verschillende merken en modellen en deze modellen hebben ook allemaal weer andere uitvoeringen. Eén van de keuze is: Ga je voor een ketting- of riemaandrijving? Hieronder leggen we uit wat een riemaandrijving is.  

 

Wat is een riemaandrijving?
Een riemaandrijving is een aandrijving waarbij gebruik gemaakt wordt van een kunststof riem in plaats van een ’traditionele’ ketting. De riem bestaat uit een polymeer (een specifiek soort plastic) en is daarnaast verstevigd met carbonvezels. Het gebruik van deze materialen zorgt ervoor dat een riem waterafstotend en extreem sterk is.

Voordelen
Een fiets met riemaandrijving is praktisch onderhoudsvrij. De slijtage van een riem is minder dan van een ketting. Ook is de riem een stuk stiller dan een gewone ketting. Daarbij blijft een riem een heel stuk schoner en kan deze niet roesten.

Nadelen

Voor een riemaandrijving is een specifiek frame nodig. Dit komt omdat er altijd een open ruimte in het frame aanwezig moet zijn om de riem te kunnen (de)monteren. Een riem bestaat namelijk uit één stuk en kan niet losgekoppeld worden zoals bij een ketting. Nog een nadeel is dat er bij een riem altijd gekozen moet worden voor een interne naafversnelling, hierdoor heeft u een beperkte keuze in het aantal versnellingen. Ook zijn de fietsen met riemaandrijving duurder, maar deze kosten bespaard u later weer op onderhoud.

 

Onderhoud

Een riem is relatief onderhoudsarm. Een riem kan tot wel 15.000 km mee, terwijl een ketting soms al bij 2500 km aan vervanging toe is. Een riem hoeft niet gesmeerd te worden en doordat deze niet kan oprekken, is spannen niet meer nodig. Schoonmaken kun je eenvoudig zelf, je hoeft er alleen maar een natte doek overheen te halen.

Webdesign: Media Solutions B.V.